Idag på Yrkessvenskan pratade vi och läste om urinorganen. Vi började med en " brainstorm" då ni fick sitta i mindre grupper och diskutera vad ni redan visste om dessa organ (och ni visste ju en hel del!). Vi delade in orden utifrån kategorierna - beståndsdelar/funktion/sjukdomar/behandling/förebyggande.
Därefter fick ni sitta i mindre grupper och arbeta med olika faktatexter som handlade om urinorganen. Syftet - förutom att repetera ord och faktakunskaper - var även att träna på att använda sig av lässtrategier. Vi har tidigare i veckan pratat om vad man ska tänka på när man sammanfattar. En del föredrar att stryka under viktiga ord, medan andra använder sig av tankekarta och en del använder sig av båda metoderna.
Rattana, Nannapas och Baby Htoo stryker under viktiga ord |
Soe Soe och Asosa tränar på att återberätta |
Efter att ni hade arbetat med texterna och tränat på att återberätta fick ni bilda nya grupper och göra tvärredovisningar.Vi avslutade med att summera och gå tillbaka till den inledande "brainstormen". Vi tittade på nyckelorden på tavlan och diskuterade vilka ord som vi skulle ta bort och vilka som kunde läggas till. Vi hann även med en liten sidodiskussion om vad knipövningar och "hålla stjärten varm" betyder och en intressant frågeställning om njurarnas placering (som vi skickar vidare till vårdlärarna).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar